Żeby Twoja firma odniosła sukces, musisz zdobyć uwagę klienta.

Wbrew pozorom przy obecnym zalewie treści nie jest to wcale takie proste. Pomocnym orężem w pokonywaniu konkurencji może być tzw. Inbound Marketing. Na czym on polega i jak wykorzystać go dla swoich celów?

Inbound Marketing, czyli jak zwabić klientów

Inbound Marketing różni się od tradycyjnych działań promocyjnych tym, że nie nakłania potencjalnych konsumentów do zakupu konkretnych produktów, a przynajmniej nie robi tego bezpośrednio. Klient ma zostać zaintrygowany marką, a wreszcie sam stawić się u jej bram. Może się to udać dzięki promocji jakiegoś stylu życia albo dzięki formowaniu wizerunku firmy jako eksperckiego autorytetu w danej dziedzinie. Jeśli internauta zapragnie danego modelu życia, zapragnie też koniecznych do tego produktów – to proste. Inbound Marketing stara się rozwiązać problem bardzo rozwiniętej konkurencji i skierować zainteresowane osoby prosto w ręce konkretnego przedsiębiorstwa.

Żeby taka strategia mogła się udać, konieczna jest konstruktywna refleksja nad potrzebami klienta. Inbound Marketing to zespół jednoczesnych i komplementarnych działań – dopiero ich koegzystencja może przynieść oczekiwane efekty. Najważniejszym elementem strategii jest marketing treści (content marketing), a więc regularne zamieszczanie w sieci wartościowych, atrakcyjnych i unikatowych materiałów. Inbound Marketing uzupełniają także działania SEO (optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek, zwłaszcza Google) oraz promocja marki przy użyciu mediów społecznościowych.

Korzyści wynikające z Inbound Marketingu

Inbound Marketing to działanie długofalowe i wymagające sporej cierpliwości. Trzeba jednak pamiętać, że w tym przypadku cierpliwość popłaca. Dzięki działaniom nastawionym na wartościowy kontent i aktywizację skonkretyzowanej grupy docelowej możemy nie tylko zwiększyć ruch na stronie, ale też zyskać aktywnych i lojalnych klientów oraz wykreować wizerunek zaufanego eksperta. Czegóż więcej potrzeba dla rozwoju firmy w branży e-commerce? Co ważne, Inbound Marketing to narzędzie, z którego możesz skorzystać bez pomocy osób trzecich. Wystarczy, że poświęcisz odrobinę czasu na zapoznanie się z tematem.

Czego chcą klienci?

Klienci nie potrzebują tylko i wyłącznie produktu. Szukają oni także specjalistycznej wiedzy. Jeśli firma podzieli się z internautami swoim doświadczeniem, z pewnością uzyska ich szacunek i zaufanie. Wartościowy, ekspercki kontent jest mile widziany nie tylko przez indywidualnych czytelników, ale i przez roboty Google. Wysokiej jakości treść gwarantuje wysoką pozycję w wyszukiwarce. Nie ograniczaj miejsca publikacji jedynie do docelowej strony, na której można dokonać zakupu. Umieszczaj atrakcyjne materiały także na towarzyszącym sklepowi blogu oraz w serwisach społecznościowych. To z kolei zaktywizuje klientów, którzy będą generować kolejne treści wystawiając komentarze i opinie.

W jakiej formie oferować klientom wiedzę? Dość dużym wzięciem cieszą się e-booki albo artykuły pisane w formie poradników. Nie zapominaj też o zamieszczaniu ciekawie podanych raportów oraz analiz wyników badań. Ponieważ żyjemy w epoce dominacji wzroku, mile widziane będą wszelkie infografiki lub instruktaże wideo. Jeśli tylko możesz, skup się na filmach, ewentualnie na prezentacjach w formie slideshare.

Jak dać się odszukać?

Żeby ułatwić klientom odnalezienie Twojej strony, zadbaj o to, żeby trafiła ona do topowych pozycji w wyszukiwarce. U podstaw SEO tkwi umiejętne dobranie fraz, na których skupia się cały proces pozycjonowania. Muszą one być często używane i nie nazbyt ogólne; warto też przed ich wskazaniem dokonać analizy konkurencji. Nie przypisuj jednej frazy do kilku podstron, bo wyszukiwarka straci orientację i w efekcie nie zaproponuje w wynikach żadnej witryny. Możesz za to wypróbować tzw. pozycjonowanie long tail, czyli uwzględniające wielowyrazowe słowa kluczowe, oraz pozycjonowanie lokalne (zwłaszcza w przypadku stron promujących sklepy stacjonarne).

Słowa kluczowe to nie wszystko. Druga połowa sukcesu to optymalizacja strony. W pierwszej kolejności zwróć uwagę na znaczniki title i description. Bez unikatowych, nie za długich tytułów i opisów ani rusz! Jeśli chodzi o zawartość strony, musi ona być atrakcyjna dla klientów, ale i obfita w oryginalne, nieskopiowane opisy produktów (to zaspokoi roboty Google). Im więcej zdjęć i materiałów wideo, tym lepiej. Nie mniej ważna od kontentu jest intuicyjna nawigacja strony. Jeśli zabraknie tego elementu, sfrustrowany użytkownik szybko opuści witrynę. Podobnie mają się sprawy z widocznością na urządzeniach mobilnych. Do powodzenia w e-commerce konieczne jest dostosowanie strony do wymagań użytkowników smartfonów. Witryna powinna automatycznie zmieniać rozdzielczość - koniecznie zapewnij jej czytelność i bezproblemową obsługę.

Postaw na interakcję!

Wartości reklam w serwisach społecznościowych właściwie nie da się przecenić. Możesz z nich odsyłać bezpośrednio do sklepu albo do treści publikowanych na blogu. Co istotne, social media budują idealną przestrzeń do dialogu między firmą a klientem. Zaangażowany konsument będzie chętniej korzystał z usług marki, a także poleci je innym, przez co przyczyni się do powiększenia bazy klientów. Każdy niewinny lajk i share jest dziś na miarę złota. Zadawaj pytania oraz odpowiadaj na komentarze i wiadomości, a z czasem zauważysz, jak Twoja marka rośnie w siłę.