Inbound Marketing to nie bez powodu jedno z najmodniejszych pojęć w branży e-commerce. Strategia opracowana przez Hubspot polega na przyciąganiu klientów w taki sposób, żeby sami dopominali się oni o możliwość skorzystania z oferty danej firmy. Jak Inbound Marketing pokonał tradycyjne metody promocji i szerokie nadawanie reklamowych komunikatów?

O ile Outbound Marketing w dość nachalny sposób popycha klienta do zakupu, o tyle Inbound Marketing polega na czymś dokładnie odwrotnym, bo na efektywnym przyciąganiu odbiorcy dzięki wysokiej jakości treści. Na nowe myślenie o marketingu składa się 10 podstawowych, pomniejszych strategii. Całą tę listę odnajdziesz poniżej.

strategia


1. Edukacja

Niech za content marketing, publikację treści i publiczne wystąpienia odpowiadają jak najlepiej dobrane osoby decyzyjne. Jeśli to możliwe, skorzystaj z możliwości jakie dają różne stowarzyszenia i instytucje oraz zainwestuj w ich edukację i programy treningowe. Proponowane odbiorcom treści powinny przyjmować różną formę, od tradycyjnego blogowania, przez studia przypadku, e-booki i sondaże, aż po infografiki i materiały wideo. Podziel się z odbiorcami swoją wiedzą i pokaż im, jak Twoja marka radzi sobie z różnymi problemami. Zamiast na bezpośrednią promocję postaw na edukację i szerzenie przydatnych informacji.

2. Blog

Blog firmowy to najlepsze rozwiązanie podtrzymujące wizerunek Twojej marki jako eksperta. Jednocześnie pomoże on w zgromadzeniu wartościowych leadów, tzn. osób lub firm, które będą gotowe do podjęcia zakupu. Dobrze zoptymalizowany blog może też przysłużyć się do pozycji Twojej docelowej witryny w wyszukiwarce. Dzięki niemu (i dzięki wyważonemu operowaniu popularnymi słowami kluczowymi) zwiększysz ruch na swojej stronie. Pamiętaj przy tym, żeby nie tworzyć treści tylko pod roboty Google, ale przede wszystkim pod indywidualnych czytelników.

3. Media społecznościowe

Posiadanie przynajmniej kilku aktywnych kont na różnych platformach społecznościowych jest dziś rodzajem marketingowego obowiązku. Inbound Marketing realizuje się m.in. dzięki budowaniu zaangażowanej relacji z klientami. Social media spełniają się w tej roli idealnie. Ta przestrzeń konstruktywnego dialogu jest jednocześnie miejscem, w którym możesz udostępniać wartościowe treści. Dostosuj kontent do rodzaju platformy i do projektowanej grupy docelowej. Dbaj o systematyczność – udostępniaj posty i grafiki możliwie regularnie, a doczekasz się stałego odzewu. Niech jeden kanał dystrybucji sprzyja drugiemu: dodaj do bloga narzędzia mediów społecznościowych i pozwól gościom strony na udostępnianie treści. Jednocześnie sam odsyłaj na Facebooku czy Google+ do materiałów umieszczanych na Twoim blogu. Do przydatnych platform należą także LinkedIn, YouTube, Twitter, Pinterest i Instagram.

4. Public relations

Dbaj o dobry wizerunek swojej firmy. Dzięki działaniom PR zbudujesz świadomość marki i zyskasz nowych, życzliwych klientów. Zachwalanie treści przez samych użytkowników w mediach społecznościowych oraz wydajna promocja bieżąco publikowanych treści zwiększają ruch na stronie i stają się ważnym elementem Inbound Marketingowej strategii.

5. SEO

Ponad 90% wszystkich odwiedzin witryn odbywa się poprzez wyszukiwarkę internetową, najczęściej Google. Bez ugruntowanej pozycji w wynikach wyszukiwania ciężko o zadowalający wskaźnik odwiedzin, nie mówiąc już o konwersji. Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek pozwoli Ci dostać się do topowej czołówki oraz zwiększyć zarówno ruch, jak i ilość leadów.

6. CTA

Nie ma konwersji bez tzw. call to action, czyli bez skłonienia internauty do podjęcia konkretnych działań w obrębie odwiedzanej witryny. Samo sprowadzenie użytkownika na daną stronę nie oznacza jeszcze sukcesu. Trzeba nim jeszcze umiejętnie pokierować i przemienić go w klienta, np. za pomocą haseł „subskrybuj”, „dowiedz się więcej”, czy też – bardziej bezpośrednio - „przejdź do sklepu”. Używaj czasowników sugerujących działanie, zapewniaj motywację, a także śledź efekty takich zabiegów i wyciągaj z nich konstruktywne wnioski.

7. PPC

Pay per click to taka reklama internetowa, przy której płaci się za kliknięcie, a nie za wyświetlenie danego komunikatu. Innymi słowy: po kieszeni pociągają nas faktyczni goście, a nie osoby, które nie mają z naszą stroną niczego wspólnego. Obecnie trwają debaty nad tym, czy PPC powinno zostać sklasyfikowane jako część Inbound Marketingowej strategii. Nie ulega jednak wątpliwości, że jest to narzędzie pomocne w generowaniu ruchu na stronie i dobrze uzupełniające pozostałe metody przyciągania klienta.

8. Eventy: dźwignia marketingowa

Chodzi tu zarówno o eventy offline, jak i online (webcasty). Dzięki zorganizowanym wydarzeniom wygenerujesz leady i ugruntujesz ekspercką pozycję swojej marki. Webcasty to tania i efektywna metoda zachęcająca odbiorców do skorzystania z oferty danej firmy. W podobny sposób gromadzą klientów także wydarzenia na żywo.

9. Przekaz ustny

Mimo że 93% ważnego dla promocji przekazu ustnego ma miejsce poza światem wirtualnym, wciąż jest to ważny element dla strategii Inbound Marketingu. To dzięki współczesnym taktykom angażowania klienta generowane są kolejne rozmowy o Twojej firmie. Cześć z nich może mieć miejsce w sieci, a część poza nią, ale liczy się to, że tak czy inaczej masz wpływ na ich przebieg. Konkursy, eventy i inne formy interakcji (np. poprzez social media) skutecznie podnoszą zainteresowanie Twoją ofertą, przez co staje się ona częstym elementem dyskusji.

10. Zintegrowany Inbound Marketing

Najlepsze rezultaty przyniesie połączenie Inbound Marketingu z tradycyjnymi metodami promocji, czyli ze strategią Outboundową. Zacznij od rozeznania się w terenie i zaplanowania strategii. Outbound Marketing zapewni Ci wsparcie ze strony reklamy, PR-u, eventów czy bezpośrednich maili, a Inbound Marketing pomoże Ci dzięki SEO, wartościowej treści, blogowaniu i mediom społecznościowym. Pozostaje tylko czekać na piorunujące efekty!