Na czym polega Inbound Marketing? W sieci roi się od fachowych definicji, stworzonych i powielanych przez specjalistów od marketingu, ale bez znajomości branżowej terminologii czasami trudno jest zrozumieć, o co tak naprawdę w nich chodzi. Poniższy wywód przybliży działanie Inbound Marketingu także osobom, które nia mają na co dzień styczności z SEO i z podbijaniem rynku e-commerce. Zapraszamy do owocnej lektury!

Reprezentatywny przykład

Żeby zrozumieć, jak działa Inbound Marketing, wyobraźmy sobie mężczyznę o imieniu Paweł. Paweł interesuje się wieloma rzeczami, ale jego największą pasją jest gotowanie. Ponieważ często surfuje w Internecie, zamiast do tradycyjnych książek kucharskich zagląda do przepisów znalezionych w sieci. Pewnego razu Pawłowi kończą się pomysły, ale zupełnie przypadkiem natrafia on na ciekawy serwis o gotowaniu. Nigdy wcześniej o nim nie słyszał, ale strona jest na tyle atrakcyjna wizualnie, że postanawia spędzić niej trochę czasu.

Paweł wczytuje się w zawartość strony i ze zdumieniem odkrywa, że zamieszczone na niej przepisy są przystępne, dobrze wytłumaczone, a przy tym oryginalne. Zaintrygowany, przygotowuje kilka dań według opublikowanych zaleceń. Smakują one nie tylko Pawłowi, ale i wszystkim poczęstowanym znajomym. Kucharz-amator cieszy się, że odnalazł tak przydatny serwis i zostaje jego stałym czytelnikiem. Wkrótce zaczyna też śledzić profil strony na Facebooku, gdzie lajkuje i komentuje udostępniane treści. Żeby być na bieżąco, subskrybuje newsletter, a wreszcie staje się aktywnym współtwórcą strony – raz na jakiś czas dosyła administratorom własne pomysły na ciekawe i proste przepisy. Co nie bez znaczenia, zaangażowanie Pawła udziela się także kilku jego znajomym.

Kto na tym wszystkim zyskuje?

Oczywiście Paweł nie jest jedyny. Strona jest dobra i atrakcyjna, dlatego przyciąga coraz większe ilości zainteresowanych odbiorców, a to buduje jej popularność i rozpoznawalność. Zysk osiągają nie tylko czytelnicy serwisu, którzy zdobywają dzięki niemu ekspercką, unikalną wiedzę, ale też firma, która za owym serwisem stoi.

Witrynę pełną ciekawych przepisów stworzył bowiem producent przypraw, który skorzystał przy tym z własnej wiedzy oraz z pomocy specjalistów w dziedzinie gotowania. Publikacja wysokiej jakości treści umożliwiła mu pośrednie wpływanie na zachowania konsumentów. Zaktywizowani użytkownicy, których zaangażowanie podsycają dodatkowo social media, są skłonni uznać owego producenta za eksperta i chętniej skorzystać z jego produktów. Dodatkowo w przepisach pojawia się nienachalna sugestia, których przypraw warto używać podczas przygotowywania dań. Paweł, podobnie jak inni użytkownicy serwisu, zaczyna stosować owe przyprawy i darzy ich producenta szacunkiem.

A zatem – co to jest Inbound Marketing?

Powyższa historia doskonale ilustruje działanie strategii Inbound Marketingowej. Jej nadrzędnym celem jest nienachalne przyciągnięcie klienta do skorzystania z danej oferty. Marketing przychodzący stanowi więc dokładne przeciwieństwo marketingu przeszkadzającego, który jest nam dobrze znany z telewizyjnych i radiowych reklam, billboardów i z miliona okienek, wyskakujących z każdej strony przy przeglądaniu witryn. W przypadku Inbound Marketingu odbiorca, który interesuje się określoną tematyką, sam dociera do proponowanych mu treści, a w dalszej kolejności – do związanych z nimi produktów lub usług.

Inbound Marketing działa poprzez podsycanie zaangażowania i aktywności odbiorców. Zainteresowanie produktami pojawia się stopniowo i w miarę naturalnie. Ponadto przekaz marketingowy dociera tylko do określonej grupy docelowej, którą tworzą jedynie rzeczywiście zainteresowane owym przekazem osoby (szerszą nazwą dla tego zjawiska jest tzw. permission marketing). Widać tutaj największą słabość tradycyjnego marketingu przeszkadzającego, który publikuje treści na ślepo i bez ustalenia odpowiedniego targetu. Inbound Marketing uprzywilejowuje konkretne grupy i dociera do nich za pomocą wielu kanałów komunikacji, w tym poprzez strony internetowe, blogi i media społecznościowe.

Treść przede wszystkim!

Przykład strony z przepisami dość dobrze wykazał, że podstawą Inbound Marketingu jest tzw. Content Marketing. Żeby zainteresowani użytkownicy mogli odnaleźć naszą firmę, konieczna jest publikacja unikalnych, atrakcyjnych i wartościowych treści. Należy je rozpowszechniać z użyciem jak najbardziej adekwatnych kanałów komunikacji i korzystać przy tym z różnych platform, żeby zaktywizować odbiorcę przynajmniej na kilku płaszczyznach.

To właśnie rzetelne, przydatne i ciekawe treści pozwalają zbudować wizerunek eksperta i pomagają firmom zasłużyć na zaufanie i lojalność konsumentów. Jeśli internauta natrafi na wartościowy przepis, artykuł, infografikę lub materiał wideo, prawdopodobnie sam podzieli się nimi ze znajomymi. Jeśli zaś zauważy, że taki kontent pojawia się regularnie – najpewniej zacznie obserwować daną witrynę. Ponadto wysokiej jakości treść jest mile widziana przez algorytmy wyszukiwarek i przyczynia się do lepszej pozycji w Google. Inbound Marketing to doskonała recepta na wzrost popularności firmy i na zdobywanie nowych klientów.