Ostatnio coraz więcej mówi się o zbawiennych skutkach Inbound Marketingu w różnych branżach.

Strategia przyciągania klienta, podobnie jak każde inne działanie marketingowe, wymaga naturalnego wyczucia i działania poniekąd po omacku, metodą prób i błędów. Poniżej odnajdziesz listę czterech potężnych firm, dla których Inbound Marketing okazał się strzałem w dziesiątkę. Jak wyglądało wdrażanie strategii przez te konkretne przedsiębiorstwa?

1. Dell: wielopoziomowe działanie

Marki Dell dziś już nie trzeba nikomu przedstawiać. Założona w 1984 roku firma szybko awansowała na solidnego gracza na rynku elektroniki. Jak udało jej się wybić? W dużej mierze właśnie dzięki praktykom Inbound Marketingowym. Dell zawsze przywiązywał ogromną wagę do feedbacku, czyli do informacji zwrotnej uzyskiwanej od klientów. Tym samym zaangażowana grupa konsumentów mogła brać czynny udział w ulepszaniu kolejnych produktów firmy.

Dell ogłasza premiery komputerów i innych gadżetów na swoim Facebookowym fanpage'u. Fani strony są zachęcani do lajkowania postów i do zadawania pytań, na które uzyskują wyczerpujące odpowiedzi. Ich potrzeba wiedzy jest też zaspokajana dzięki blogowi, newsletterowi i ilustrowanym magazynom. Dodatkowo firma umieszcza na Facebooku edukacyjne materiały wideo, które promuje także na Twitterze i w innych mediach społecznościowych. Jeszcze jednym skutecznym zabiegiem jest maksymalne wykorzystanie technologii mobilnej, zwłaszcza dla potrzeb email marketingu - aplikacja Della cieszy się godnym podziwu zainteresowaniem.

2. GE: eksperci, pomysłowość, innowacja

General Electric to firma o globalnym zasięgu, zajmująca się m.in. energetyką, przemysłem (lotniczym, kosmicznym, chemicznym, AGD), bankowością i produkcją sprzętu medycznego. W 2011 roku GE zmieniła strategię marketingową, koncentrując się na działaniach, które nazwalibyśmy dziś Inbound Marketingiem. Jej kluczowym ruchem było skupienie się na ekspertach i na ich krytycznym udziale przy powstawaniu kolejnych produktów. Na stronie internetowej firmy, pod znaczącym nagłówkiem „Meet the People Who Make GE Work”, odnajdziemy dziś odnośniki do Twitterów owych ekspertów. Pomaga to budować godny zaufania wizerunek marki.

Ponadto GE sprawuje pieczę nad internetowym magazynem „Txchnologist”, a także w miarę regularnie zamieszcza wywiady z naukowcami na powiązanym kanale YouTube. Materiały wideo nie są jednak udostępniane na tyle regularnie, żeby miały kluczowe znaczenie dla Inbound Marketingu, tak jak ma to miejsce w przypadku Della. Mimo to podkreślają one element ekspercki, a także innowacyjny i komunikatywny wizerunek firmy.

3. Starbucks: interakcja z klientem

Efektywna komunikacja i budowanie więzi z konsumentem leżą u podstaw działania tej najsłynniejszej sieciowej kawiarni. Pogawędki ze sprzedawcą, podpisywanie kawy imieniem klienta – wszystko to przyczynia się do wytworzenia cennej, osobistej relacji, która przynosi firmie niemałe zyski. Takie strategie znajdują też zastosowanie w mediach społecznościowych. Wystarczy prześledzić interakcję z fanami na Facebooku czy zerknąć na Instagrama marki. Żeby zachęcić ludzi do przejścia z baristami na „ty”, firma przeprowadziła kampanię, zgodnie z którą przedstawiające się osoby otrzymywały darmową kawę latte. Warto zauważyć, że związek klientów z siecią Starbucks opiera się głównie na emocjach.

Starbucks jest tez pionierem na rynku mobilnej reklamy. Wystarczy tutaj wspomnieć aplikację akceptującą mobilne transakcje, która przyniosła marce tytuł Mobilnego Marketera roku. Dzięki niej można zapłacić za kawę bez wyjmowania z kieszeni specjalnej przedpłaconej karty. Taka opcja pozwala uniknąć porannych kolejek, dzięki czemu cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród klientów w różnych krajach świata.

Starbucks wkłada wiele wysiłku w pomnożenie bazy fanów i zwiększenie ilości lajków, udostępnień i re-tweetów w mediach społecznościowych. Dzięki temu możemy obserwować systematyczny wzrost widowni, który przekłada się na tysiące nowych leadów i upragnioną konwersję. Liczby mówią same za siebie: firma posiada obecnie 11,5 miliona śledzących na Twiiterze i ponad 36 milionów fanów na Facebooku (nie wliczamy tutaj dodatkowych, lokalnych kont). Tak oto Inbound Marketing uczynił ze Starbucksa firmę, którą wszyscy kochają.

4. Salesforce: content marketing

Jak twierdzi Kieran Flanagan, specjalista od Inbound Marketingu firmy Salesforce, sukces w zdobywaniu klientów jest ściśle uzależniony od poświęcenia uwagi owym konsumentom. 90% publikowanych treści powinno traktować o klientach, a jedynie 10% o konkretnych produktach. Tylko w ten sposób uda się w naturalny sposób skierować uwagę użytkowników na ofertę firmy. W osiągnięciu celu pomagają oczywiście wyszukiwarki internetowe, blogi i media społecznościowe.

Strategia Salesforce pomogła wygenerować leady dzięki zbudowaniu i wypromowaniu wysokiej jakości contentu skierowanego do sprecyzowanej grupy docelowej. Flanagan postawił na cztery główne rodzaje treści: kreatywny (czyli konstruowany od zera), zorganizowany (podsumowujący istniejące już treści), kolaboracyjny (powstały we współpracy ekspertów) i odziedziczony (opakowany na nowo, służący do nowych celów). Rezultaty przeszły najśmielsze oczekiwania. Po zaledwie miesiącu ruch na stronie zwiększył się o 80%, a ruch w mediach społecznościowych o 2500%. Do newslettera zapisało się 6,5 tysiąca chętnych, a 10 tysięcy osób ściągnęło e-booka. Tyle samo użytkowników ewoluowało w cenne leady. Jak widać na powyższych przykładach, strategie polegające na przyciąganiu klientów potrafią zdziałać cuda.

* Wszystkie nazwy, fotografie i znaki firmowe lub towarowe, niebędące własnością Fusion Marketing, występujące w Serwisie oraz w dokumentacji, należą do ich właścicieli i zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.