Tradycyjne strategie reklamowe odchodzą do lamusa. W dobie Internetu Outbound Marketing okazuje się nieekonomiczny i nieefektywny.

Żeby zasłużyć na zainteresowanie i zaufanie konsumenta nie można po prostu popychać go do zakupu – trzeba umiejętnie przyciągać go do swojej marki. Dowiedz się, jak krok po kroku zwiększyć ruch na stronie i zdobyć nowych klientów!

Jak działa Inbound Marketing

Krok #1: Ustal efektywny plan marketingowy

Każde poważna inwestycja powinna rozpocząć się od planowania celów. Dzięki temu unikniesz błądzenia we mgle i od samego początku będziesz skupiać się na ich realizacji. Pamiętając, że działania marketingowe nie są pustymi kosztami, ale opłacalną inwestycją w rozwój Twojej firmy. Postaraj się więc jak najlepiej sprecyzować swoje oczekiwania.

Po pierwsze, musisz mieć świadomość nadchodzących wyzwań marketingowych i określić budżet, jaki możesz w tym celu wygospodarować. Przy ustalaniu konkretnych kwot powinieneś być możliwie pewien, że koszty wdrożenia planowanej strategii zwrócą się z nawiązką, i że w najgorszym wypadku wyjdziesz na zero. Kluczowym momentem planowania jest sprecyzowanie grupy docelowej, do której w pierwszym rzędzie skierujesz swoje produkty i usługi. Kto jest Twoim idealnym klientem? Jakiej jest płci, ile ma lat, gdzie mieszka, czym się interesuje? Jakimi środkami możesz go przyciągnąć do swojej oferty? Bez odpowiedzi na te pytania nie przeprowadzisz skutecznej kampanii Inbound Marketingowej. Wreszcie – przypatrz się swojej konkurencji. W jaki sposób przyciąga ona klientów i czemu udają się oni właśnie do niej?

Krok #2: Stwórz stronę www

Efektywna i użyteczna strona internetowa jest Twoją podstawową wizytówką, a przy tym stanowi główne centrum dowodzenia całym e-marketingiem. Czy kształt i zawartość tzw. landing page może pomóc lub przeszkodzić w zdobywaniu klientów? Oczywiście! Żeby strona zachęcała do częstych odwiedzin, musi mieć profesjonalny wygląd i zawierać unikatowe treści. Ponadto powinna być łatwa do nawigacji i aktualizacji, a także do odczytania na urządzeniach mobilnych. Największy sukces odniosą takie witryny, które będą przyjazne i dla indywidualnych użytkowników, i dla robotów Google. Pamiętaj więc o optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO).

Krok #3: Generuj ruch na stronie

Im więcej ruchu, tym szybciej zdobędziesz nowych klientów. W generowaniu większej ilości odwiedzin pomogą Ci zwłaszcza: blog firmowy, media społecznościowe, PPC i SEO.

- Blog
Dobrze poprowadzony blog firmowy jest w stanie zwiększyć ruch na landing page nawet o 55%! Dzieje się tak m.in. dlatego, że tworzenie bloga pozytywnie wpływa na widoczność wyszukiwarkach. Staraj się publikować takie treści, które zbudują wizerunek eksperta w Twojej dziedzinie, a jednocześnie będą interesujące dla czytelników.

- Media społecznościowe
Ponad 2/3 internautów systematycznie korzysta z mediów społecznościowych. Jeśli będziesz korzystał z tego typu platform dla celów firmowych, zwiększysz skuteczność marketingową o 63%. Takich statystyk nie wolno ignorować. Zadbaj o umieszczenie na blogu odpowiednich wtyczek, które umożliwią użytkownikom dzielenie się poszczególnymi postami.

-PPC
Kampanie reklamowe pay-per-click (płatność od kliknięcia) skutecznie zwiększą ruch na Twojej stronie. W celu zmniejszenia ich kosztów dokonaj ich optymalizacji.

- SEO
Niezbędnym elementem Inbound Marketingu jest optymalizacja stron pod kątem wskazanych słów kluczowych. Działania SEO umożliwią też zdobywanie cennych linków odsyłających do Twojej witryny. Nie lekceważ swojej pozycji w wyszukiwarce – blisko połowa codziennych wyszukań ma na celu odnalezienie informacji o produktach i usługach. Co więcej, 20% z nich dotyczy przedsiębiorstw lokalnych. Warto więc wdrożyć w swoją strategię pozycjonowanie lokalne, oczywiście pod warunkiem, że profil Twojej firmy ma właśnie taki charakter.

Krok #4: Pozyskuj leady

Konwersja zwykłego użytkownika na potencjalnego klienta (lead) to bardzo ważny moment na Twojej drodze do celu. Możesz go przyspieszyć umieszczając na stronie przyciski Call To Action – zachęcą one internautów do natychmiastowego działania. Zadbaj też o łatwy w obsłudze formularz rejestracyjny, po którego wypełnieniu użytkownik otrzyma dostęp do oferty i stanie się leadem. Musisz dołożyć wszelkich starań, żeby początkowo nieświadomi internauci poznali Twoją firmę od jak najlepszej strony i przekonali się do zakupu. Pomoże Ci w tym budowanie świadomości marki, proponowanie oferty edukacyjnej i przekonywanie (np. za pomocą wideokonferencji), a wreszcie przedłożenie potencjalnym klientom oferty sprzedaży.

Krok #5: Konwertuj leady

Jak tego dokonać? Rozpocznij od obserwacji. Przypatrz się temu, które strony odwiedzają Twoi klienci i kiedy do nich wracają. Zbieraj wszystkie istotne dane – dzięki temu pogrupujesz konsumentów i będziesz wiedział, z którymi osobami skontaktować się w pierwszej kolejności. Taka segmentacja pomoże Ci też w wysyłaniu wiadomości sprofilowanych pod konkretny typ odbiorców. Przeprowadzaj kampanie, żeby zachęcić klientów do sfinalizowania zakupu. Żeby podtrzymać zaangażowanie, cyklicznie wysyłaj e-maile do wszystkich kontaktów zapisanych w bazie. Wdróż także system CRM. Umiejętne poprowadzenie relacji z klientem pomoże w ulepszeniu procedur sprzedaży.

Krok #6: Analizuj!

Mierz wszystko, co da się zmierzyć, a później analizuj zebrane dane, żeby wyciągnąć wnioski i uwzględnić je w kolejnych podejmowanych działaniach. Sprawdzaj, jak ruch przeradza się w nowych użytkowników, a użytkownicy w klientów. Obliczaj, ile kosztuje Cię jeden złowiony użytkownik, a ile jeden klient. Analizuj wszystkie pola swojej działalności – od bloga i mediów społecznościowych, przez SEO i PPC, aż po listy mailingowe.

Każde takie pole ma swoje parametry, którym warto się przyglądnąć. Na przykład obserwując efekt działań SEO, zwróć uwagę na wydajność słów kluczowych, rankingi z wyszukiwania, ruch z wyszukiwania i linki zewnętrzne. Z kolei analizując e-maile przypatrz się subskrybentom, współczynnikom klikalności i wzrostu, a także przekazywaniu poszczególnych maili.